یک جراح عروق نکاتی را درباره شریان ها و سیاهرگهای سالم ارائه داد

سیستم عروقی قهرمان ستایش نشده در بدن ما است. شریان ها خون حاوی اکسیژن و غنی از مواد مغذی را به سراسر بافت ها انتقال می دهند و سیاهرگ ها خون بدون اکسیژن و مواد دفعی را به قلب باز می گردانند، جایی که این روند دوباره آغاز می شود. در مورد این عروق بسیار مهم چه باید بدانیم، و چگونه می توان از سلامت آنها در دراز مدت حمایت کرد، سوالاتی است که در مصاحبه ای با دکتر Chelsea Dorsey ، جراح عروق و متخصص بیماری ورید و شریان از دانشگاه پزشکی شیکاگو، از ایشان پرسیدیم.

در کدام مرحله از زندگی، ما به احتمال زیاد با رگ های خونی خود مشکل خواهیم داشت؟

دکتر Chelsea Dorsey : خطر افراد برای مواجهه با شرایط مختلف عروقی با افزایش سن تغییر می کند. ایجاد لخته ی خون در رگ های شما در هر زمان ممکن است رخ دهد. اگر بیمار هستید یا مجروح شده اید و یا قادر به پیاده روی برای مدت زمانی نیستید، در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارید. زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند نیز در معرض خطر لخته شدن خون هستند. واریس عروق، یک بیماری بسیار شایع است که جمعیت کمی جوانتر را تحت تأثیر قرار می دهد و زنان احتمالاً دو برابر بیشتر تحت تأثیر این بیماری شایع قرار می گیرند.

شرایطی که بر سرخرگهای شما تأثیر می گذارد، در سنین بالا رخ می دهد که بیشتر شامل تجمع یک ماده ی سخت به نام پلاک است که باعث تنگ شدن و در بعضی موارد مسدود شدن شریان ها می شود. برخی از پزشکان آن را سختی شریان ها توصیف می کنند و اصطلاح پزشکی آن آترواسکلروز است. این بیماری معمولاً در طی سالیان متمادی و در شریانهای بدن ایجاد می شود.

آیا شریان ها بیشتر مستعد مشکلات هستند یا سیاهرگ ها؟

دکتر Chelsea Dorsey : شریان ها و سیاهرگ ها با توجه به کارکردهای اساسی آنها و شرایط متداول موجود در آنها با هم بسیار متفاوت هستند. تخمین زده می شود که 12 تا 20 درصد از افراد بالای 60 سال به بیماری شریان محیطی مبتلا باشند. بیش از 40٪ از خانم ها دچار نارسایی وریدی هستند، بیماری اساسی که منجر به واریس و رگ های عنکبوتی می شود.

آیا داشتن "رگهای خوب" به این معنا است که کمتر احتمال دارد دچار مشکلات عروقی شوم؟

دکتر Chelsea Dorsey : ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی رگهای شما زمانی خوب توصیف می کنند که دسترسی آنها به رگ های بزرگتر روی بازوهای شما آسان باشد. ممکن است اصطلاح رگ خوب یا بد را از یک پرستار زمانی که سعی دارد IV را در رگ بزرگ دست شما کار گذارد یا هنگام خونگیری شنیده باشد. اما این علامتی برای سلامت واقعی رگهای شما نیست.

چرا دسترسی به رگهای بعضی از افراد با سوزن آسان تر است؟

دکتر Chelsea Dorsey : عروق پویا هستند. اندازه و ظاهر آنها می تواند بر اساس میزان هیدراتاسیون، دمای اتاق یا مانورهای تحریک آمیز مانند استفاده از یک تورنیکت تغییر کند. به علاوه، همه رگ ها به طور مساوی ایجاد نمی شوند. دیواره ی وریدها با افزایش سن می توانند شکننده تر شوند و اگر قبلاً از این رگ برای گرفتن خون یا تزریق سرم استفاده شده باشد یا آسیب دیده باشد، می تواند بسته شده و کارش متوقف گردد. زخم ها یا اسکارها نیز می توانند در دیواره های رگ ها شکل بگیرند، و قرار دادن IV را سخت تر کنند.

چه مقدار از سلامت رگها و شریان های ما توسط ژنتیک تعیین می شود و چقدر توسط سبک زندگی تعیین می گردد؟

دکتر Chelsea Dorsey : ژنتیک و سبک زندگی در تعیین سلامت رگ ها و شریان ها دست به دست هم می دهند. به عنوان مثال، شایع ترین عوامل خطر منجر به ایجاد واریس و نارسایی وریدی شامل سابقه خانوادگی این شرایط، ایستادن طولانی مدت یا آویزان ماندن پاها و حاملگی های متعدد است.

برای سالم نگه داشتن شریان ها و رگ ها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

دکتر Chelsea Dorsey : اقدامات مشترکی برای مراقبت از شریان ها و رگ های خود می توانید انجام دهید اما در برخی از مراقبتها اختلافات بسیار واضحی نیز وجود دارد. خوردن یک رژیم غذایی سالم از نظر قلبی و حفظ وزن سالم برای شریان ها و سیاهرگ ها مفید است. اگر به دنبال تقویت سلامت شریانهای خود هستید، کنترل دیابت و فشار خون، استفاده از داروهای کاهش دهنده کلسترول و ترک سیگار همه می تواند مفید باشد. اگر سعی دارید از مشکلات وریدی مانند واریس و نارسایی وریدی پیشگیری یا آنها را درمان کنید، استفاده ی مرتب از جوراب های واریس، بالا بردن پاها، پیاده روی و ورزش می تواند به میزان قابل توجهی موثر باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200108/University-of-Chicago-Medicine-vascular-surgeon-offers-tips-for-healthy-arteries-and-veins.aspx